söndag 28 juli 2013

Sommarliv





Varje sommar reser min familj till Finland en vecka eller så för att hälsa på en sida av släkten. På en liten bondgård i ett samhälle nära Vasa bor och arbetar mina morföräldrar, och där har jag mitt eget lilla sommarparadis. Där finns inget internet, knappt något mobiltäckning heller, och på många sätt är det som att resa tillbaka i tiden att bo där. Familjen odlar egen potatis, eller päron som de kallas på finlandssvenska, det kokas hemmagjord sylt från bären i trädgården och gröt gjord på dagens mjölk äts till frukost.



Under dagarna där gör jag inte speciellt mycket, men har otroligt trevligt ändå. Man plockar lite jordgubbar på morgonkvisten, hälsar på kusinerna som är de närmsta grannarna, ligger i hängmattan och läser eller skuttar omkring i gamla kohagar. Mentalt sätt blir jag väldigt fri i den miljön. Ingenting kan oroa, för det största problem man stöter på under en dag är att man faller ned i ett dike då man försökte plocka några blåklockor, eller att myggen bits på irriterande ställen.

Min morbror som bjuder kossorna på middag i ladugården där flugorna annars härskar.


 

Jag kan knappt ett ord finska trotts att min Mamma är en äkta finne, men ärligt talat är det få i min finska släkt som pratar något annat än svenska till vardags. Det talas dock Juthas-mål, den lokala dialekten, och den kan jag vanligtvis förstå felfritt eftersom att  jag växt upp med den. När mina finska morföräldrar pratar med mina svenska kompisar förstår de däremot sällan ett ord. Ett par dialektord tänkte jag lära er; hadd na koddor i föusi sett, betyder ungefär Hade några kossor i sin ladugård på ren svenska, och en cykel skulle kallas för peedan av min mormor. Dialekten delar många ord med bondskan, och låter ungefär som att ett mumintroll försöker prata norrländska.



Något som jag älskar är att plocka blommor, och när jag befinner mig på landet finns det ju blomster i överflöd så många buketter blir det. En dag hamnade fyra knyten av varierande storlek i vaser inne i huset, och den lilla floristen i mig blev riktigt stolt...


















Skyddad från myggen i huvtröja blev det en hel del ritat för mig också denna resa...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar