söndag 24 januari 2016

Fullspäckat schema

Övre raden från vänster: Tooticki, Mumin, Snusmumriken, Filifjonkan, Hemulen, Lilla My, Häxan, Muminpappan
Undre raden: Morran (med ljudeffekter) Stinky, samt Vifslan och Tofslan





Denna vecka har varit galen, och det känns som att minst en månad gått sedan vi satt och skrev tentan trots att det var i måndags. Vad har då hänt dessa dagar? Jo, i måndags skrev vi som sagt vårt första kursprov, och sedan drog nollningen igång. Jag var dessutom fejknolla, och skulle infiltrera de nya kursarna och satt utklädd redan i provsalen för att kunna dra iväg direkt efteråt.

Nollorna var riktigt fina, och det var svårt att hålla minen när vi gamla studenter gjorde en massa rackartyg mitt bland dem utan deras vetskap. Under måndagskvällen hade vi även en tentafest med klassen och firade vår korta frihet från plugget, och sedan fortsatte veckan i samma fullspäckade takt.

Tisdagen var jag fejknolla konstant och var allmänt flummig och en konstig typ att dras med. Jag skalade ingefära och knaprade på den under en föreläsning, frågade alldeles för inkräktande frågor till mina nya klasskamrater osv. Det var galet roligt.

I Torsdags var jag på "svansning" på sjukhuset och fick följa med en läkare inne på geriatriken. Det var intressant, och det kändes märkligt att vandra omkring på sjukhuset kamouflerad i landstingspyjamas. För ungefär ett år sedan var jag nämligen på sjukhuset och funderade på hur det skulle kännas att höra hemma i den miljön, och nu plötsligt stog jag där i veckan med anteckningsbok i hand och med passerkortet knäppt på busarongen. Väldigt märkligt var det hela.

Vår nya kurs drog igång ordentligt i fredags. Organsystemens struktur och funktion ska vi lära oss nu, och de första veckorna består främst av anatomi och latin-glosor. Jag tog även tag i städningen av mitt korridorsrum, och stökade på en del i köket eftersom att det varit lite bortprioriterat de senaste veckorna. Förutom detta träffade jag även en kompis på stan och fick dessutom besök av en annan vän från hemorten senare på kvällen.

Lördagen var dock det längsta dygnet av de alla, för då var det dags för Ålidhemsrace. Det var fantastiskt som vanligt, men tillcohmed bättre nu än i höstas. Detta år var jag en del av en Finlandsvensk guidegrupp som hade Mumintema, och jag var Tooticki och sprang omkring med fiskespö och försökte att inte frysa. Inte förrän vid fyra imorse kom jag i säng, så jag är rätt virrig och trött även idag... Det var verkligen en grym dag, och vi hade fruktansvärt roligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar