måndag 19 augusti 2013

19 augusti

Den nittonde Augusti 2012 stod jag vid den här tiden nervös på Arlanda flygplats redo att lämna Sverige för ett år och ge mig av till Skottland. Idag, precis ett år senare står jag på brinken till ännu ett nytt äventyr, och det är lite pirrigt det med. Jag skall idag börja andra året på gymnasiet, i en ny klass, med nya lärare och med ny studievilja, och det är helt galet.

Efter en enorm paus från "mitt riktiga liv" är det nu dags att bli allvarlig igen; att bli den normala Petra som går det normala Naturvetenskapsprogramet i en normal svensk skola. Inga tokiga uppbåd i de skotska bergen kommer det bli nu mer. Inga skolslipsar ska knytas, inga friterade skolluncher ska köpas, och inte en enda prefekt runda skall vandras vid skolans murar.

Min skola har inte en enda mur här hemma. Ett halvtrasigt stängsel löper utmed en fotbollsplan på ett ställe, men pompösare än så blir det inte. Vad konstigt det är. Det är ingen ordning på skolorna här i Norrland.

Det skall dock bli riktigt kul att börja plugga igen, att träffa allt nytt folk ska dessutom bli jättetrevligt. Vi får se hur det känns efter ett par veckor, men just nu känns allt underbart. ...Trots avsaknaden av pampiga stenmurar och prefektknappar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar