lördag 17 augusti 2013

KFUM festival i Prag


Som jag nämnt tidigare for jag på en liten resa förra veckan till Prag, Tjeckiens huvudstad. Jag var på  KFUM:s Europa festival tillsammans med folk från min lokala förening, och för att ni riktigt skall komma in i stämningen som var på området ber jag er att spela ljudfilen ovan, YMCA med Village People.

YMCA är nämligen den internationella förkortningen på KFUM, och festivalen var verkligen internationell. Ca fem till tio tusen föreningsaktiva från hela världen samlades i en stor park i Prag för att dela erfarenheter, ha kul, träffa nytt folk och så klart dansa till Village Peoples kultlåt. Det arrangerades workshops och andra kurser på området, olika länder visade upp sina aktiviteter, det spelades sport överallt, och under hela veckan var det alltid något som pågick.

Själv gick jag en ledarutbildning som KFUM Örebro arrangerade, lärde mig göra ryska dockor av en barngrupp från Moskva, gick på en föreläsning om hur man tar hand om volontärarbetare och mycket annat. På kvällarna hölls det konserter där man mest av allt tappade bort varandra i gruppen men annars var det sjukt bra.

När vi inte hängde på området spatserade vi även runt i själva Prag som är en fantastiskt vacker stad. Det är en oerhört välbevarad plats eftersom att staden bevarades från bombningar under andra världskriget, och som arkitekturnörd gick jag jämt och ständigt och stirrade upp på de höga stenhusen som var prydda med balkonger, dekormålade fasader och så vidare. Att resa runt i centrala Prag gick dessutom väldigt smidigt eftersom att tunnelbanesystemet var i toppklass, och det fanns ett utvecklat spårvagnsnät.

Den statyuppklädda Karlsbron, Prags kanske störstaturistmål
Prag påminde mycket om Italien för mig. Mycket av arkitekturen påminde om Italien, det var fullt med katedraler, hettan i solen var den samma, men skillnaden mellan exempelvis Rom och Prag var avsaknaden av turister i Tjeckien. Visst fanns det turister, souvernirbutiker och  lurendrejare till restauranger kring huvudstråken i staden, men folkmassorna var inte extrema på något sätt. Man kunde spatsera runt i stora delar av gamla staden ensam och inte stöta på en enda skränig folkgrupp. Supermysigt alltså!


En miniversion av Eifeltornet pryder Prags högsta punkt, samt gulliga kanalgränder från centrum



Edvard, Nazanin, jag och vår ledare Kurt väntar på mat inne i ett klosterkök

En del restaurangbesök blev det också för vår grupp. Eftersom att priserna var billiga gentemot Sverige kunde man kosta på sig lite extra glass på fina uteserveringar, och själv drack jag åtskilliga liter iskaffe under veckan. Iskaffe måste vara ett av de nutida underverken, fantastiskt gott i 34 graders värme i varje fall!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar