fredag 23 oktober 2015

Falukorv...


Sitter på Umeå flygplats och väntar i nästan allt för god tid på att få gå genom säkerhetskontrollen. Kände mig osäker på om jag skulle hitta till flygplatsen, och cyklade hemifrån med en timmes marginal, i verkligheten tog det tio minuter....

Idag hade vi en föreläsning om replikation vilket var intressant, men en inser gång på gång hur lite en faktiskt kan.Gymnasiebiologin och kemin känns så oerhört ytliga nu i efterhand, och jag undrar hur vi någonsin kunde nöja oss med informationen vi fick från våra lärare. Vi nuddade knappt i ämnena, och hur i hela friden kunde vi stressa upp oss över sådana små detaljer och prestationskrav?

Aja.

Idag fick jag även en bit av min världsbild förstörd. I alla mina dagar har jag trott att det är en allmän företeelse att en grillar falukorv över öppen eld när en är ute i skogen. Är en i skogen eller skidbacken och grillar i Sverige så grillar en falukorvsskivor och pinnbröd. Detta känns lika självklart som att Kalle Anka visas på julafton. Detta stämmer dock inte (!) för söder om Östersund är falukorvsgrillning helt främmande! Mina klasskamrater från Stockholm och Göteborg tyckte det lät helt groteskt, och kulturkrocken var total.  Men men...


Förövrigt kan ni kanske ha sett min utbildning i media de senaste dagarna, dock inte i speciellt positiv dager... Under en föreläsning skall nämligen T3:orna i Umeå fått felaktig fakta presenterad, och fått lära sig om att mödomshinnan finns! Några elever i kursen protesterade mot detta, och incidenten uppmärksammades i diverse nyhetskanaler. Genusgruppen på programmet (som jag ingår i) har givetvis tagit allvarligt på detta, eftersom att myten kring mödomshinnan bland annat bidrar till att kvinnor världen över förföljs och mördas. Det har dock blivit lite dålig stämning på Campus eftersom att många anser att incidenten bör ha hanterats helt internt, men förhoppningsvis kommer alla studenter komma till något typ av samförståelse snart. Personligen vet jag inte riktigt hur det borde hanterats, visserligen kommer detta ge universitetet ett sämre rykte, men samtidigt kanske uppmärksamheten bidrar till att fler lär sig att myten är falsk.

Artiklar om händelsen finns att läsa här, här och här.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar