tisdag 8 september 2015

Fejk-föreläsning

Idag hamnade vi på en rätt rolig med frustrerande lektion. Under eftermiddagen väntade nämligen ett pass i "Repeterande Matematik" och vi studenter fyllde bänkarna för ett snabbpass matte.

Läraren som kom in var märkvärt stressad då hon hade fått en timme på sig att dra igenom exempel på de viktigaste delarna av gymnasiematten. För mig var det ungefär ett år sedan jag läst de aktuella kurserna, och kände att det mesta ändå borde sitta i bakhuvudet. Expresstempot som genomgången  hölls på gjorde dock att en var tvingad hålla fokusen på högsta grad.

Att läraren sedan dessutom sade att vi skulle ha ett diagnostiskt test i slutet av passet gjorde att folk verkligen försökte samla på sig så mycket information från genomgången som var möjligt. Hon berättade att en repetitionskurs i matte skulle hållas under hösten, och att de som inte lyckades så bra med dagens test borde läsa den. Folk tisslade och tasslade i bänkarna och såg lätt vettskrämda ut.

När väl testet kom började jag dock förstå säkert att något fuffens försegick. Första frågan visste jag nämligen inte var lösbar med gymnasiematte, och vi var ett par som tittade runt i klassrummet och nickade till varandra. Frågorna som sedan visades en efter en i raskt tempo via OH-projektor var av varierande karaktär och stressade upp många, så när sista frågan dök upp "Tar du det här på allvar?" på tavlan skrattade många lättade skratt.

Våra generaler kom sedan in genom klassrumsdörrarna och alla började applådera för det mycket lyckade buset. Jag tyckte det var riktigt bra genomfört, men det fick även bieffekten att jag och några andra blev sjukt peppade på matte.
Lärarens selfie som togs efter avslöjandet...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar