fredag 4 september 2015

Passerkort

En något piggare Petra är uppe på fötterna idag. Förmiddagen spenderades på ytterligare en anatomikurs där vi idag gick igenom nervsystemet, och det var rätt intressant.

Svårighetsnivån på de inledande kurserna är ungefär samma som biologikurserna på gymnasiet, förrutom att vi nu refererar till allt på latin. Själva innehållet behöver jag inte fundera över, men det lär bli en del glosplugg ändå. De flesta föreläsningarna är på svenska, men vi har en lärare som bara snackar engelska också, men det går då bra för mig. När föreläsaren pratar om ATP får jag dock enorma nostalgivibbar till min skotska biologilärare som var fantastisk och hjälpte mig massor med mitt ordföråd när jag gick i en av hennes klasser.


Jag for hem och lagade lunch efter förmiddagspasset, och sedan bar det av till fotografering. Idag skulle jag och min basgrupp nämligen skaffa oss våra passerkort till sjukhuset. Korten vi fixade idag kommer vi alltså ha de kommande fem åren då vi gör praktik på både sjukhus och vårdcentraler, och det kändes väldigt overkligt. Det är grymt skumt att jag kommer ha ett landstingskort.Det går inte att fatta.

Redan nu under hösten kommer vi dessutom få användning för våra passerkort. Då skall vi "svansa" på en hälsovårdcentral och intervjua en patient vilket kommer bli intressant. Alla är sjukt peppade i klassen inför detta.

Nästa termin kommer vi ta svansningen till ytterligare en nivå och följa med läkare inne på sjukhuset. En av mina gruppledare som går T2 har just varit på sin sjukhusplacering och fick tydligen vara med på både ett kejsarsnitt och en annan operation. Hon var helt lyrisk efter detta vilket är helt förståeligt.

Aja, ikväll väntar ett mystiskt maskeradevent, och imorgon väntas det beryktade Ålidhemsracet.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar